Custom Raambanner

Plaats reactie
Rob Smit
Racestuur: Fanatec Formule V2 + DD1

Custom Raambanner

Bericht door Rob Smit » 01 mar 2021, 09:53

Heb een vraag over het painten. Bij een deel van de auto's zit soms los bij de auto een raambanner (als een extra file).
Deze wordt door de SRVN vaak ingevuld met sponsors. Hoe werkt dat ?
Heb al geprobeerd hem in de MAS-file toe te voegen, zoals dat bv ook met de helm en bij sommige auto met velgen werkt. Maar voor de raambanner krijg ik dit niet voor elkaar.
Misschien omdat ik een verkeerde benaming gebruik, wie kan mij bv even een voorbeeld van de MAS file laten zien, bv de GTE - Ferrari 488 zou super zijn.

P.S. Ik begrijp dat indien de SRVN een raambanner met sponsors gebruikt dit niet mogelijk is.

Jeroen Huisers

Re: Custom Raambanner

Bericht door Jeroen Huisers » 01 mar 2021, 10:01

Het vervelende is dat de benaming niet consequent is.
Bij de 1 heet deze window de volgende heet windowout en een ander heet weer windows.
Weet even niet uit mijn hoofd hoe het bij de Ferrarie GTE is, maar als je een originele .MAS opent zie je het gouw genoeg.
Kortom als voorbeeld:
SRVNGTE-000WINDOW
SRVNGTE-000WINDOWS
SRVNGTE-000WINDOWOUT

(let wel dat meestal bij een windowout, er ook een windowin kan zijn, deze zie je dus aan de binnenzijde meestal in spiegelbeeld. maar wij maken deze gewoon zwart zodat je niets ziet.)

Rob Smit

Bericht door Rob Smit » 01 mar 2021, 17:50

Bedankt Jeroen, heb best wel ff lopen zoeken hoe het zou kunnen, maar niet gelukt.
Met jou uitleg was een een fluitje van één cent

Rob Smit

Bericht door Rob Smit » 01 mar 2021, 18:34

Nu alleen nog ff uitzoeken hoe ik de DDS kan opslaan zodat de ruit transparant blijft :kopstooot:

Werk met Gimp, met de standaard lagen aan wordt de ruit grijs. Zet ik die grijse achtergrond uit, wordt dat gebied in de dds wit, en dus ook wordt de ruit wil , mmm ff verder proberen.

Yoeri Gijsen
Racestuur: Logitech G29

Bericht door Yoeri Gijsen » 01 mar 2021, 20:46

Rob Smit schreef:
01 mar 2021, 18:34
Nu alleen nog ff uitzoeken hoe ik de DDS kan opslaan zodat de ruit transparant blijft :kopstooot:

Werk met Gimp, met de standaard lagen aan wordt de ruit grijs. Zet ik die grijse achtergrond uit, wordt dat gebied in de dds wit, en dus ook wordt de ruit wil , mmm ff verder proberen.
Het gaat erom wat voor layer mask je erop plakt. Daarmee bepaald je hoe doorzichtig de ruit is.

Jeroen Huisers

Bericht door Jeroen Huisers » 01 mar 2021, 22:21

Dat heet een Alpha laag (in photoshop althans).
Alles wat in de Alpha laag "rood" gekleurd is wordt dan doorzichtig.
Ik heb geen idee waar dit in GIMP zit, maar wellicht kan iemand anders dat vertellen/uitleggen

Rob Smit

Bericht door Rob Smit » 01 mar 2021, 22:58

In gimp heet het ook een alpha laag. Alleen om in Gimp een DDS te maken moet ik alle lagen samen voegen. Daar gaat het denk ik fout.

Het je voor Fotoshop nog die plugin nodig, of kan je daar tegenwoordig ook zo een DDS maken?
Heb naast Gimp ook PS 2021.

Albert van Mourik
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Contacteer:

Bericht door Albert van Mourik » 02 mar 2021, 05:59

Start die dan eens op
Dan had je het al geweten.

Ik heb voor mijn oudere versies altijd nog de plugin los moeten installeren, kan zomaar zijn dat die er in de huidige versie wel een keertje bij geleverd wordt.

Team owner Castrol Racing Team
#18 #24 #71 #177

Bas Zwartenbol

Bericht door Bas Zwartenbol » 02 mar 2021, 17:33

Rob Smit schreef:
01 mar 2021, 22:58
In gimp heet het ook een alpha laag. Alleen om in Gimp een DDS te maken moet ik alle lagen samen voegen. Daar gaat het denk ik fout.

Het je voor Fotoshop nog die plugin nodig, of kan je daar tegenwoordig ook zo een DDS maken?
Heb naast Gimp ook PS 2021.
In GIMP, ipv alle lagen samen te voegen kan je beter de optie "new from visible" selecteren, daar plak je vervolgens een alpha laag op.
En exporteren als .dds. Easy AF ;)

Voor de region is het dezelfde stap aleen zonder extra laag.

Yoeri Gijsen

Bericht door Yoeri Gijsen » 02 mar 2021, 17:50

Jeroen Huisers schreef:
01 mar 2021, 22:21
Dat heet een Alpha laag (in photoshop althans).
Alles wat in de Alpha laag "rood" gekleurd is wordt dan doorzichtig.
Ik heb geen idee waar dit in GIMP zit, maar wellicht kan iemand anders dat vertellen/uitleggen
In GIMP hebben lagen ook een alpha of niet. Als ze een alpha hebben dan laten ze op legen plekken de kleuren op de lagen eronder doorkomen. Je kunt een laag gewoon een alpha geven of afnemen. Als je wilt dat lagen gedeeltelijk transparant zijn, dan voeg je een masker toe. De zwarte delen op het masker laten door. De witte delen op het masker geven de kleuren in de laag zelf weer. De grijstinten ertussen zijn gedeeltelijk transparant naarmate het lichter of donkerder grijs is.

William Geuze

Bericht door William Geuze » 02 mar 2021, 17:53

Ik denk dat je verschil moet maken tussen lagen in de RGB kanalen die je een bepaalde transparantie kunt meegeven, of het A(alpha) kanaal van het bestand, Yoeri.

Zorg ook dat je je DDS als DXT5 exporteerd, deze neemt wel alle kanalen mee.

Dit soort verwarringen maakt het niet makkelijker om te begrijpen wat het probleem is, of de oplossing daarvoor :)

Yoeri Gijsen

Bericht door Yoeri Gijsen » 02 mar 2021, 18:20

William Geuze schreef:
02 mar 2021, 17:53
Ik denk dat je verschil moet maken tussen lagen in de RGB kanalen die je een bepaalde transparantie kunt meegeven, of het A(alpha) kanaal van het bestand, Yoeri.

Dit soort verwarringen maakt het niet makkelijker om te begrijpen wat het probleem is, of de oplossing daarvoor :)
Ik heb nog nooit iets gedaan met RGB kanalen en gewoon masker gebruikt op een laag om transparantie in de skin via maskers. Nog nooit problemen gehad en wel bijvoorbeeld de reflectiviteit van de skin ermee kunnen aanpassen. Je krijgt in GIMP, in de templates, ook altijd de optie de (ik denk RGB) Alpha laag als masker toe te voegen.

Geen pro, though...

Rob Smit

Bericht door Rob Smit » 02 mar 2021, 18:25

En het is gelukt in Gimp. Met een combi van de uitlag van Bas en Yoeri
Dan de grijze onderlaag op 50% dekking, de banner en zwart aan en dan "new from visible" (bij mij nieuw van zichtbaar) alpha toevoegen en laagmasker, exporteren als dds en gaan.

Hartelijk bedankt allemaal voor de uitleg.

William Geuze

Bericht door William Geuze » 02 mar 2021, 18:32

Yoeri Gijsen schreef:
02 mar 2021, 18:20
William Geuze schreef:
02 mar 2021, 17:53

Ik heb nog nooit iets gedaan met RGB kanalen en gewoon masker gebruikt op een laag om transparantie in de skin via maskers. Nog nooit problemen gehad en wel bijvoorbeeld de reflectiviteit van de skin ermee kunnen aanpassen. Je krijgt in GIMP, in de templates, ook altijd de optie de (ik denk RGB) Alpha laag als masker toe te voegen.

Geen pro, though...
Check, dit zijn dus de verschillen tussen Photoshop en GIMP die het lastig maken te snappen hoe de vork in de steel zit voor de meelezende mensen. (en snapt deze photoshopper het nog steeds niet :loser1: )

Gewoon Rob zijn schuld dat hij GIMP gebruikt terwijl Photoshop ook beschikbaar is :D

Yoeri Gijsen

Bericht door Yoeri Gijsen » 02 mar 2021, 19:09

Hier is een voorbeeld van hoe het er bij mij uit ziet.
Afbeelding

De laag "Visible" is gemaakt met de optie "New From Visible"
De Alpha laag heb ik zelf in elkaar geflanst en over het masker op de "Visible" laag geplakt. Daar komt de transparantie van de ruit vandaan.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij exporteer ik ramen vanuit GIMP altijd als "BC1 / DTX1".

Rob Smit

Bericht door Rob Smit » 02 mar 2021, 20:00

William Geuze schreef:
02 mar 2021, 18:32

Gewoon Rob zijn schuld dat hij GIMP gebruikt terwijl Photoshop ook beschikbaar is :D
Dat is zo. Alleen daarvoor is natuurlijk een reden 8-)
Ben al dik een jaar met Gimp bezig en heb dat aardig onder de knie. Heb PS pas een paar weken ter beschikking en merk dat omschakelen voor sommige functies wel te doen is, maar sommige :kopstooot:

Plaats reactie

Terug naar “Mods & Skins 2021”