9f70865c48_algemeen.jpg

Presentatie: Marcel Offermans van Studio 397

04-04-2017
d8e65f65a8_17424585_1246267732075611_8995450070359369349_n.jpg

Het was een mooi weekend in Loosdrecht. Onze Algemene Ledenvergadering die we, vanwege ons (ruim) 5 jarig bestaan hebben uitgebreid met een meerdaagse LAN. Maar daarnaast waren we vooral vereerd dat Marcel Offermans wilde langskomen bij deze speciale gelegenheid om wat te vertellen over Studio 397 en de ontwikkelingen van rFactor 2.

 

In de praktijk konden we al zien wat de toekomst van rFactor 2 ons zou brengen, met de Virtual Reality mogelijkheden in combinatie met DX11.


Het was interessant om te horen hoe de ‘overname’ van rFactor 2 tot stand kwam: het begon als een samenwerking, maar een stukje blufpoker zorgde ervoor dat Studio 397 de gehele toko kon overnemen. ISI wilde er eigenlijk wel makkelijker vanaf dan dat ze bij S397 hadden gedacht. En zo kon er vol ontwikkeld worden. Eén van de belangrijkste doelstellingen is om rFactor 2 gemakkelijker te maken. Zo zagen wij previews van de nieuwe User Interface, waardoor tools als Liveracers zo dadelijk overbodig zijn, en voor ons nog wel belangrijker: het resultatensysteem, dat gemakkelijk ingebakken kan worden in onze nieuwe website. Ook kun je als admin veel gemakkelijker een server beheren en bijvoorbeeld strafgewicht of andere zaken toewijzen aan gebruikers binnen de server.

 

Daarnaast ging het natuurlijk over de omschakeling naar DX11, waarbij de complete infrastructuur omgebouwd moet worden, maar dat is voor de standaard (voormalig) ISI banen niet zo heel veel werk. Dit komt omdat rFactor 2 in de basis eigenlijk al voor DX11 gemaakt zóu worden, echter kwam de ontwikkeling van de packages in de weg te staan, prioriteit is gegeven aan de packages en zo werd rFactor 2 met DX9 gereleased.

 

Wat volgde waren enkele zeer fraaie screenshots, zonder filters, puur de aanpassing van DX9 naar DX11 zonder al te veel tweaks van de bestaande content. Wat opviel was de mooie lichtval, van zowel de laaghangende zon en de reflectie op de auto’s. Maar ook details als achterlichten en de schaduwen, die dynamisch meebewegen over de ondergrond. Of dynamische lichtinval van kunstmatige verlichting langs de baan. Dit was tot nu toe een texture, nu is het écht een lamp.

 

Daarnaast zagen wij ook iets anders: DOF, oftewel, Depth-of-Field. Iets wat nog gemist wordt bij de TV-camera’s in rFactor 2. iRacing en Assetto Corsa hebben dit wel en geeft een mooi realistisch beeld vanuit de TV-camera’s waarbij het onderwerp (de auto) scherp is, maar de achtergrond en de voorgrond wat vager, zoals een lens werkt. Je zou denken dat dit qua performance zwaar zou wegen, maar een bijkomend voordeel is juist dat doordat je de achtergrond vervaagt, je ook een lagere LOD kunt inladen per auto. Per saldo: betere graphics, en minder zwaar voor de PC. Sowieso is DX11 minder zwaar dan DX9, dat konden de eerste tests al uitwijzen. Overigens wordt er veel samengewerkt met enkele grafische specialisten, die ook veel voor Assetto Corsa doen. Dus het is niet zo gek dat deze simulaties grafisch meer naar elkaar toe zullen gaan.

 

Over nieuwe content kon Marcel een tipje geven, maar heel voorzichtig. Er komt een groot aantal circuits en auto’s dit jaar nog beschikbaar. Er gaat wellicht een High-end Formule auto komen, maar de laatste licenties moeten nog getekend worden. Achter de schermen is die auto al een tijdje klaar.

 

Ook is er een deal gesloten met het Circuit Zandvoort, en dus kunnen we binnenkort op een officiële S397 versie van het duincircuit rijden. Overigens is er bewust gekozen om de naam rFactor 2 te behouden en er bijvoorbeeld geen rFactor 3 van te maken, dit vanwege de huidige contracten met de diverse licentiehouders. Ook is er gesproken over zogenoemde DLC-content, die er waarschijnlijk gaat komen, te koop via Steam.

 

Al met al ontzettend veel mooie ontwikkelingen, de eerste updates naar DX11 zouden we volgende maand al moeten zien komen. Dit, in combinatie met de nieuwe User Interface en de nieuwe grafische updates, moet ervoor zorgen dat rFactor 2 ook in de komende jaren dé ideale simulator voor SRVN is.

terug
Race mee
rF2 Server info